JL Rijsdijk BV

Het Meldingenportaal; Hoe een bestaand applicatie framework zorgt voor een snel maatwerk product

De gemeente Hendrik Ido Ambacht heeft een aanbesteding uitgeschreven voor het uitvoeren van uiteenlopende onderhouds- en reparatiewerkzaamheden in haar gemeente. De eis die zij hierbij heeft gesteld, is dat de uitvoerder van deze werkzaamheden in het bezit moet zijn van een online software systeem waarin de gemeente gemakkelijk werkopdrachten kan indienen om gemakkelijk de status van de opdrachten in te kunnen zien.

Zo is de behoefte ontstaan voor het Meldingenportaal dat speciaal is ontwikkeld voor JL Rijsdijk BV.

Vuil op de weg? Rioleringsproblemen? Bruggetje repareren?

Lees meer over de ontwikkeling van het Meldingenportaal van JL Rijsdijk BV voor onderhoudswerkzaamheden in de gemeente Hendrik Ido Ambacht.

Start project

Gezien de jarenlange samenwerking tussen JL Rijsdijk BV en Lucrasoft ICT Beheer was het voor JL Rijsdijk logisch deze ontwikkelcasus bij Lucrasoft neer te leggen en kwam zo bij de afdeling Dutch Grit terecht.

Mirjam van den Berg opdrachtgever vanuit JL Rijsdijk BV:

“In een oriënterend gesprek met Steven, zijn de wensen en eisen besproken. Niet lang erna volgde een afspraak, waarbij ook de developer mee kwam. Dutch Grit had een aantal opzetjes om te toetsen of dit was wat ik wilde. Deze opzetjes waren vanuit een bepaalde standaard, zo werd mij verteld. Ondanks dat ik toch maatwerk software aan het laten maken was.”

Door gebruik te maken van ons applicatie framework, is het mogelijk geweest in een korte doorlooptijd en lagere ontwikkelkosten een compleet meldingenportaal op te leveren. Zo konden we voor een klein budget toch voldoen aan alle eisen uit de aanbesteding en hebben we JL Rijsdijk BV goed kunnen ondersteunen in het winnen van deze aanbesteding. En met succes, de aanbesteding is gewonnen en de software wordt nu gebruikt in de uitvoer.

Test fase

Nadat het framework was aangepast aan de eisen, begon al snel de test fase. Ondertussen heeft het ontwikkel team bovenop de het standaard framework een aantal benodigde maatwerk functionaliteiten gerealiseerd. Bij elke paar stappen verder werd getoetst of de ontwikkeling de goede kant op ging.

“We hadden tijdens de test fase best veel contact. Zo waren er wel dingetje die we anders wilden. Maar even mailen of bellen naar de developer en het was zo weer opgepakt.”

“Voor mij was het lastig om vooruit te denken hoe het portaal eruit zou komen te zien. Ik had daardoor in het begin wat moeite om de technische mannen te begrijpen. Maar gelukkig had ik veel invloed tijdens het ontwikkelproces en kon ik gaandeweg bij het testen laten aanpassen wat ik makkelijker en mooier wilde hebben.”

Go-live van de software

2 maanden is er intensief contact geweest tijdens de test fase. Er is zonder zorgen en problemen live gegaan met de software, na goedkeuring van alle stakeholders van JL Rijsdijk en de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

“De nazorg is goed geregeld”, geeft Mirjam aan. Bij oplevering wordt er een 3 maanden ‘garantie’ afgegeven en is er altijd de mogelijkheid nog een vraag of kleine aanpassing te laten doorvoeren. Er is nog een aantal wensen voor door-ontwikkeling, maar daarvoor wil JL Rijsdijk eerst de volgende aanbesteding gegund krijgen.

“Ik ben super tevreden over het project en oplevering. Ik vind dat we een goede prijs-product verhouding hebben, vertelt Mirjam. “Als we helemaal maatwerk hadden moeten laten schrijven waren we niet zo snel en voordelig uitgeweest.“

“De samenwerking was echt top”, verteld ze verder. “Zoals DutchGrit JL Rijsdijk heeft ontzorgd bij de ontwikkeling van dit Meldingenportaal, zo ontzorgt JL Rijsdijk de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht nu met dit portaal.”

Over het meldingenportaal

  • maakt het mogelijk werkopdrachten digitaal aan te melden;
  • is makkelijk in gebruik, werk wordt georganiseerder uitgevoerd;
  • ondersteunt het opladen van werkbonnen en foto’s bij de werkopdrachten;
  • heeft een workflow zodat de gemeente akkoord kan geven op uitgevoerd werk;
  • geeft inzicht en overzicht van lopende en afgeronde werkzaamheden zoals responsetijden, materialen, uitvoerder(s) en eindverantwoordelijke.

MAAK KENNIS MET ANKO

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Ik maak graag vrijblijvend kennis!

Op deze website gebruiken we tools om de website te verbeteren en je een goede, gepersonaliseerde ervaring te geven. Ga je daar mee akkoord?